Import aut ze Szwajcarii Data dodania: 5 stycznia 2021

Import aut ze Szwajcarii

Wciąż jeszcze nasi rodacy najczęściej kupują auta w polskich komisach, bezpośrednio od sprzedających czy w salonach samochodowych. Jednak łatwo dostrzec rosnący trend zainteresowania sprowadzaniem pojazdów z zagranicy. Wśród najpopularniejszych w tym względzie krajów dominują te zachodnioeuropejskie, na przykład Szwajcaria. Skąd się biorą takie preferencje u konsumentów? I jakich trzeba dopełnić formalności, aby zaimportować auto z kraju Helwetów? Zobaczmy więc.

Import samochodów ze Szwajcarii: formalności

Zacznijmy od tego, czemu akurat auta ze Szwajcarii cieszą się tak dużym wzięciem. Z czym nam się kojarzy ten kraj? Przede wszystkim z bankami, dobrymi i drogimi zegarkami, majętnością jego obywateli, a w dalszej dopiero kolejności malowniczymi podgórskimi krajobrazami. Państwo jest bogate, podobnie jak jego obywatele. Rząd więc od lat hojnie inwestuje w infrastrukturę komunikacyjną, nie tylko w kolej, lecz także drogi. Są one bez zarzutu, jeździ się po nich bardzo płynnie, podróż jest więc niemal nieodczuwalna. Skutkiem tego również auta dłużej zachowują swoje zalety: zawieszenie utrzymane zostaje w dobrym stanie.  Poza tym Szwajcarzy, jako przeważnie ludzie racjonalni i oszczędni, dbają o swoje pojazdy. Dlatego też, gdy postanawiają je wymienić na nowsze modele, te cały czas zachowują dużą wartość. Zatem za stosunkowo niewielką cenę można stać się posiadaczem renomowanego auta.

Jeżeli jednak myśli się o sprowadzeniu samochodu z tego kraju, należy mieć na względzie konieczność dopełnienia szeregu formalności.

Dla Szwajcarów od lat tytuł do chluby stanowią neutralność i niezaangażowanie w polityczne spory ich państwa. Ten niezależny kraj nie należy więc do Unii Europejskiej, choć otoczony jest przez jej członków. Utrzymuje z nimi bilateralne stosunki.

Najpierw, oczywiście, należy podpisać ze sprzedającym umowę. Powinna być zredagowana w dwóch językach: polskim i włoskim, francuskim bądź niemieckim – zależnie od tego, który obowiązuje w danym kantonie. Krok ten, jak i następne, wykonują również komisy pośredniczące w transakcji, co pozwala kupującemu na zaoszczędzenie czasu i niepotrzebnych kłopotów. Pomoc podmiotu pośredniczącego będzie nieodzowna w przypadku uzyskania tablic wywozowych, gdyż otrzymują ją wyłącznie osoby zameldowane w Szwajcarii lub mające u boku poręczyciela.

Chcąc ściągnąć pojazd, należy opłacić unijny podatek VAT (w którymkolwiek z państw UE, przykładowo w Niemczech wynosi VAT 16%, a w Polsce – 23%). Kolejna rzecz to wykupienie cła. Czynność ta jest obowiązkowa, gdy nabyte auto wytworzono poza Unią Europejską – opłata stale wynosi 10%. Nieodzowna jest też polisa ubezpieczeniowa. Jeżeli pojazd ma więcej niż 10 lat i nie ma ważnego badania technicznego – należy je wykonać. Nieraz wystarczy jego krótkoterminowa postać – ważna przez 30 dni. W przypadku gdy pojazd nie nadaje się do użytkowania (wymaga na przykład reparacji), nie musi mieć, rzecz jasna, badań technicznych, a przywieziony zostaje przy pomocy lawety.

Dużo sprowadzanych aut zostaje zakupionych na drodze szwajcarskich aukcji. Wówczas, aby się później nie rozczarować, należy pamiętać, że podawane ceny dotyczą kwot netto, do których należy dodać podatek VAT.

Podatek ten oraz inne dodatkowe koszty można zsumować, korzystając ze specjalnego kalkulatora.